Kies je taal:

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen PART 1, de perfecte route, things to do en heerlijke hotels!

Al lang op onze bucketlist en liefdevol bezongen door De Zangeres Zonder Naam: Mexico! Wanneer er goedkope tickets voorbij komen is de keuze dan ook snel gemaakt. We gaan 14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen en delen alles met jou! Van de leukste route, tot de fijnste hotels, dingen die je absoluut niet mag missen en natuurlijk de leukste voorbereiding tips!

De voorbereiding van onze rondreis door Mexico met kleine kinderen

De voorpret, ik houd ervan! In boekjes neuzen, googlen op afbeeldingen, Instagram afspeuren met bestemmings #, de Lonely Planet uitpluizen en natuurlijk HET nummer van De Zangeres Zonder Naam helemaal grijs draaien.

Aangezien we de tickets pas 2 weken voor vertrek boeken. Is de voorpret niet heel lang, maar zeker zo intens. Ik speur veel blogs af en kom iedere keer weer terecht bij Reisjunk. Ze hebben super leuke tips voor onze route en de leukste dingen om te doen op Yucatan.

Hoe bepaal je de route?

Ik begin altijd met het einde: voor ons is dat wat langer op een plek met een strand of heerlijk zwembad, zodat we even optimaal kunnen relaxen.

Als eerste zet ik alle dagen onder elkaar in een excel, blok in dit geval de laatste 5 nachten en ga verder vanaf daar. Aangezien we met kleine kinderen reizen willen we een wat rustiger tempo aanhouden op vakantie. 2 nachten op 1 plaats is het minimum en als we er veel willen doen, of juist even lekker willen ontspannen dan plannen we wat meer dagen. Op basis van de highlights in de Lonely Planet, de route op Reisjunk en de mooiste plaatjes op insta plan ik onze reis.

In het kort:
landen op Cancun en overnachten in:
1. Isla Holbox
2. Chichen Itza
4. Bacalar
4. Tulum

Zo kunnen we een mooie roadtrip maken en hebben we niet teveel hotels waardoor het onrustig en gehaast wordt. De laatste dagen vanuit Tulum kunnen we ook nog allerlei dagtrips doen. De perfecte route voor een reis door Mexico met kleine kinderen!

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen, daar gaan we!

We vliegen pas om 22:30 uur en dat blijkt heel fijn! Overdag heb je nog tijd om in te pakken en last minute spullen te halen. En eenmaal op Schiphol gaan we lekker uiteten en spelen de kids nog even bij Nemo voor we aan onze nachtvlucht beginnen.

Het is een bumpy ride met veel turbulentie maar door de opblaasbare reiskussens die de stoelen omtoveren tot bedjes slapen de kinderen als roosjes.

Na 11 uur landen we op Mexico City en na een tussenstop van 3 uur vliegen we door naar Cancun.

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen: dag 1, bijkomen op Ilsa Holbox

15 minuten nadat we geland zijn staan we met onze koffers bij Hertz voor de balie, dat ging rap! We hebben onze auto geboekt via Auto Europe, een vergelijkingssite. We hebben vaker auto’s via hen geboekt, in Orlando en in Gerona en altijd goede ervaringen. Je kiest de plek van bestemming, ophaal- en afleverlocatie en Auto Europe haalt de beste deals voor je naar boven. We hebben ook direct voor een verzekering gekozen om een hoog eigen risico te vermijden. Deze keer is dat dus bij Hertz. Dit scheelt jezelf heel veel gezoek.

Eenmaal bij Hertz worden we met een shuttle busje naar de verhuurlocatie op de luchthaven gebracht. Hier worden de verhuur formulieren getekend en mogen we een mooie Passat meenemen. Omdat we last minute toch nog kiezen voor een all-risk verzekering (helemaal geen eigen risico) krijgen we zomaar een upgrade!

Tijd voor avontuur, op naar Chiquila

Ook al ben ik meestal niet de bestuurder, ik vind het heerlijk als we met de auto door een onbekende bestemming rijden, ik voel mij dan net een avonturier! De weg naar Isla Holbox is simpel en mooi, heel mooi! We passeren met name heel veel tropisch groen en hier en daar een klein kleurrijk dorpje waar de tijd heeft stilgestaan.

Op de ferry naar Isla Holbox

Na een kleine 2 uur rijden bereiken we Chiquila. We parkeren de huurauto voor 100 MXN (pesos) per dag en wandelen met onze koffers naar de ferry. De kaartjes kosten 150 MXN voor iedereen boven de 120 cm. Voor Lotte betalen we 100 MXN. Op het kaartje staan dat “ de vertrektijden indicatief zijn” en dat blijkt niet gelogen, want we gaan ook 15 min te laat weg op een ritje van nog geen 30 minuten. Maar, who cares, we hebben vakantie!

Eenmaal op Isla Holbox sluiten we netjes in de rij aan voor een gele cart taxi, een golfkar, die ons voor 50 MXN naar ons hotel brengt.
Na 29 uur van deur tot deur reizen bereiken we ons hotel: Cielito Holbox! Het blijkt een klein paradijsje.

We hebben een blauw huisje met een veranda en rietendakje aan het zwembad. Van binnen zijn de muren knalroze, I love it! En de kers op de taart is de douchekop gemaakt van een schelp.

Na 29 uur reizen kunnen we in 32 graden niet wachten om een plons te maken. Ooooo wat voelt dat frisse water heerlijk aan je “ik heb net heel lang gereisd en nog niet gedoucht” lijf.

Het tijdsverschil is 7 uur. Ik ben tegen 17:00 ( 24:00 Nederlandse tijd) verbaasd dat de kinderen het nog zo goed doen! In het kader van “dont push your luck” eten we in het hotel. En gaan we allemaal om 20:00 naar bed.

14 dagen op rondreis door Mexico met kinderen: dag 2, flamingo’s en de mooiste stranden op Isla Holbox

Rond 07:00 zijn we allemaal weer wakker. Waar is die jetlag? We eten snel een appeltje en wat crackers, want we willen op tijd bij de golfcar verhuur zijn. Voor 1.750 MXN huren we voor 5 uur een golfcar waarmee we het eiland willen verkennen. Je kan ook kiezen voor een fiets, maar kinderzitje zijn niet bestaand en bagage dragers schaars. Daarnaast heeft het de dagen voordat wij kwamen flink geregend, waardoor de stoffige witte zandpaden (op Isla Holbox vind je geen geasfalteerde wegen) op sommige plakken zijn veranderd in modderpoeltjes, wat toch wat minder fijn fietst.

Flamingo's spotten op Punta Cocos

Met de golfcar zetten we koers naar Punta Cocos aan de uiterst linker kant van het eiland. We rijden rustig aan en maken stopjes waar we willen. Onderweg genieten we van witte strandjes met helder blauw water en schommels in de oceaan, zien we hele grote leguanen en gaan Floris en Lotte op de foto met de mooiste murals (levensgrote muurschilderingen).

Eenmaal aangekomen bij Punta Cocos wandelen we het strand op. Een strandtenthouder spreekt ons meteen aan “zacht praten, op 100 meter afstand blijven en niet het water in gaan”. Waarvoor? De flamingo’s!

Wanneer we 25 meter naar rechts lopen zien we ze staan, mooi, roze en statig! Wauw wat gaaf om deze tropische vogels van zo dichtbij in het heldere water te zien staan. Ze maken shuffelende bewegingen met hun benen (het lijkt wel dansen) en steken hun kop in het water, op zoek naar eten.

Kokosnoten en mango’s

Nadat we genoten hebben van deze majestueuze vogels, ploffen we even neer op het strand, Floris en Lotte snorkelen wat met onze snorkelmaskers (ideaal voor kids) en spotten mooie visjes.

We bestellen een verse kokosnoot en mango (met chili zout, jummmm) en besluiten dat we wel kunnen wennen aan het leven op Isla Holbox.

Na deze heerlijke stop op Punta Cocos rijden we weer op ons gemak richting het centrum. Waar weer heerlijk lunchen bij Basico. Eten is een kleine uitdaging voor mij: ik heb een dodelijke allergie voor melk, spreek helaas geen Spaans en Mexico is een land wat bol staat van de melk en kaas. Daarnaast zei de dame van het hotel dat Isla Holbox “geen goede plek is om iets te krijgen” dus laten we dat dan ook maar niet doen.

Ik heb een geplastificeerd briefje mee met daarop in het Spaans wat ik wel/niet mag eten. De ober begrijpt het direct en verzekert mij dat het goedkomt. Het vegan gerecht wat ik bestel, blijkt toch niet helemaal vegan, want het brood wordt vervangen door een tortilla. De lunch is heerlijk! En ook voor de kids wordt goed gezorgd, ze delen samen 3 dikke pannenkoeken met Nutella, honing en slagroom. Basico kan vegetarisch, veganistisch en glutenvrij eten serveren, dus een goede spot op het eiland als je niet alles wilt/kunt eten.

(Bijna) elke dag even chillen in het zwembad

Na de lekkere lunch brengen we de cart weer terug. En doen we wat we de kids beloofd hebben: lekker zwemmen in het zwembad!
De opblaasbare flamingo en bal worden tot leven gewekt en de kids genieten van deze afkoeling na een warme ochtend.

Na een paar uurtjes lekker poedelen in het zwembad, kleden we ons aan, sprayen we ons vol met natuurlijke deet en wandelen we over het strand naar Coquitos een strandtent MET zwembad om bij zonsondergang te genieten van een heerlijk dinertje. Floris en Lotte kunnen hun geluk niet op als ze het zwembad zien en liggen er alweer in voordat we onze drankjes kunnen bestellen. Het eten is heerlijk, de zonsondergang magisch en de kinderen zijn helemaal happy, wat wil je nog meer op vakantie?!

Na het eten maken we nog een stopje bij de ijssalon in de hoofdstraat, het geluk van de kinderen is compleet deze dag. Wanneer we thuiskomen vallen we dan ook allemaal als een blok inslaap.

14 dagen op rondreis door Mexico met kinderen: dag 3, nog 1 dagje op paradijselijk Isla Holbox

Na een heerlijk ontbijtje in ons hotel, nemen we een taxi naar Punta Mosquito. Althans tot de plek waar de golfcar taxi ons mag brengen. Vanaf daar is het een wandeling en wat voor een!

Punta Mosquitos: wauw, wauw en nog eens wauw!

Dit deel van het eiland heeft een super mooie kustlijn met ondiep water en daarachter mangrove bos. We lopen een uur over het strand, waden af en toen door lagunes met de kinderen op onze nek en genieten van de vele kleuren zeewater, het witte zand, de grote aantallen mooie schelpen en het waanzinnige uitzicht. De flamingo’s laten zich deze keer niet zien, maar dit fenomenale stukje natuur maakt dat dubbel en dwars goed. Het is handig om vroeg te gaan, rond 08:00. Dan heb je dit bijzondere stukje natuur voor jezelf en is het nog niet zo warm.

Na een uur heen en een uur terug lopen, genietend van al het moois om ons heen, komen we weer terug bij ons startpunt. We nemen direct een taxi naar het centrum en kopen in de supermarkt onze lunch: brood, pindakaas en appels.
Het is vandaag heel erg heet, 37 graden graden, dus de middag brengen we afwisselen aan het zwembad en op de geaircode kamer met een boekje door. Aangezien we gisteren heerlijk gegeten hebben bij Coquitos (de beachclub met zwembad) besluiten we de kids en ons zelf blij te maken en daar weer te genieten van een heerlijke maaltijd en de ondergaande zon.

Wanneer we ’s avonds bij het hotel aankomen zien we een hele grote wasbeer rond scharrelen, wat gaaf! Wat een groot beest en wat ziet hij er lief uit. Al hoor ik al snel dat ze niet perse zo lief zijn.

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen: dag 4, van Isla Holbox naar Chichen Itza

Vandaag zetten we voor het eerst de wekker, iets wat ik liever niet doe op vakantie. Na een lekker ontbijtje in het hotel nemen we de taxi naar de ferry. In 20 minuten staan we weer in Chiquila, laden we onze koffers in de huurauto en zetten we onze roadtrip voort. Wanneer je Yucatan gaat verkennen mag Isla Holbox echt niet missen op jouw “to do list” in Mexico met kleine kinderen.

First stop: Las Coloradas

We rijden in 3,5 uur naar het roze meer, ofwel Las Coloradas. We rijden ongeveer elk uur door een klein stadje met 3 gekleurde huizen. Onderweg komen we welgeteld 1 benzinestation tegen en 0 toiletten. Wat resulteert in wat plasjes op het wegdek (we ondervinden dat er slangen in de berm leven) en zelfs een grote boodschap (ole voor het wc papier dat ik last minute vanuit het hotel in onze backpack gestopt heb) midden op de weg.

We rijden dwars door de jungle over smalle weggetjes omringt door palmen en tropische planten. Handige tip: als we wifi hebben (bijvoorbeeld in het hotel) dan zetten we onze volgende bestemming alvast in Google Maps. Als de route er instaat dan kun je Maps ook offline gewoon gebruiken.

Na even zoeken vinden we Las Coloradas of zoal Lotte het als snel noemt “Unicorn Lake”. De kleur van het meer is intens roze, veroorzaakt door speciale micro organismen die hier leven. Het water is 60 graden, dus niet echt geschikt voor pootje baden.

Aangezien het “private property” is, mag je alleen tegen betaling en met een gids het terrein op. Aan de ene kant liggen meerdere meren in de “gewone” blauw groene kleur en aan de andere kant vind je de intens roze kleur. In het gewone water leven grote groepen flamingo’s, een mooi kleur spektakel!

Regen, nee toch?!

Wanneer we onze reis vervolgen richting Valladolid zien we in de verte torenhoge onweerswolken met flinke bliksem, een mooi schouwspel!

De regen komt ook onze kant op en de laatste kilometers rijden we door de regen. Heerlijk, want zo koelt het buiten een beetje af.

Eenmaal aangekomen in Chicken Itza verblijven we in hotel Mayaland dat een prive entree heeft naar Chichen Itza. Een mooi statig hotel dat al 100 jaar bestaat. Het restaurant is erg goed! Wij genieten van een heerlijke authentieke Maya maaltijd en de kids van een pasta Bolognese.

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen: dag 5, Chichen Itza

Via het hotel hebben we een Nederlandse gids kunnen regelen voor een prive tour door Chichen Itza (1300MXN). Een Nederlandse gids is in Mexico met kleine kinderen die nog geen Engels spreken echt heel erg handig en een grote pre. Om 08:00 komt ze ons ophalen bij de receptie en gaan we via de entree van het hotel naar binnen bij Chichen Itza (480MXN p.p. entree en 75MXN p.p. taxes).

Op ontdekkingsreis door Chichen Itza

Het hele gebied doet mystiek aan: hoge, grote kronkelige bomen, de wind die door de bladeren ruist en de rust omdat we al zo vroeg binnen zijn. Door de bomen zien we El Castillo liggen, wauw wat indrukwekkend! Onze gids vertelt over het ontstaan van Chichen Itza, de Maya’s, hun gebruiken en rituelen. Sommige zijn wat bloederig van aard en maken heel veel indruk op Floris en Lotte. Als het gaat over mensoffers vraagt Floris “en dat vonden de mama’s goed?!”. Ik vraag mij op dat moment af hoe kinderproof dit verhaal is, maar het “kwaad” is dan al geschied.

We dwalen met de gids (wiens zus bij ons in de straat blijkt te wonen, wat een mooi toeval) 3 uur langs alle bouwwerken, van het bekende El Castillo tot de minder bekende velden waar balspelen werden gespeeld tot de sterrenwacht. Dit complex is zo indrukwekkend en herbergt zulke mooie en interessante verhalen, absoluut een must visit wanneer je Yucatan bezoekt.

Tip: slaap in hotel Mayaland! Wij boeken voor nog geen 100€ per nacht een tweepersoonskamer waar 2 bedden van 130 cm breed in staan. Hier kunnen we makkelijk met zijn vieren slapen. Dit is een van de weinige hotels met een prive entree tot Chichen Itza. Hierdoor heb je ’s ochtends geen rij om naar binnen te gaan en kun je al om 08:00 de ruines van Chichen Itza bezoeken.

Na 3 uur wandelen zijn we van top tot teen bezweet en willen we alle 4 niets anders dan een verfrissende duik nemen in het zwembad van het hotel. Wat een luxe dat ons hotel zo dicht bij Chichen Itza ligt! Binnen no time plonsen we met onze bezwete lijfjes in het verkoelende water, heerlijk!

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen: dag 6, op weg naar Bacalar

Reizen is ook keuzes maken zeker als je tijd niet onbeperkt is en je met kinderen reist. Chichen Itza is onze enige stop van maar 2 nachten. Vandaag stappen we na het ontbijt (appeltjes en boterhammen met pindakaas op de kamer) in de auto. De eindbestemming van vandaag is Bacalar in de provincie Quintana Roo, maar we maken nog een tussenstop bij 2 cenotes en rijden een stukje om, zodat we de binnenstad van Valladolid nog even kunnen zien.

Cenotes Samula en XKeken

Op 30 minuten rijden vanaf Chichen Itza, richting Valladolid liggen deze 2 cenotes. Een cenote is eigenlijk een grot met daarin water. Een cenote is voor de Maya’s een heilige plaats omdat het de ingang naar de onderwereld is. Door de Maya’s werden de poelen gebruikt om offers te brengen, waaronder ook mensenoffers. Nu zijn de meeste cenotes opengesteld en worden ze geëxploiteerd om in te zwemmen, snorkelen en duiken.

Voor cenotes Samula  en Xkeken betaal je entree en mag je dan beide cenotes bezoeken. Deze 2 cenotes worden gecontroleerd en commercieel geëxploiteerd. Dat klinkt misschien wat minder avontuurlijk maar het betekent ook dat het “veilige” cenotes zijn. Na grote regenbuien en orkanen komt het wel eens voor dat het “dak” van een cenote (gedeeltelijk) naar beneden komt. In ongecontroleerde cenotes kan dit dan zomaar gebeuren wanneer jij aan het zwemmen bent, wanneer de cenotes gecontroleerd zijn is deze kans aanzienlijk kleiner.

Onze eerste cenotes ervaring

We lopen een donkere, kronkelige trap af naar beneden, het ruikt een beetje muf, voelt vochtig en ik hoor vleermuizen krijsen. Wanneer mijn ogen wennen aan het donker zie ik de prachtige gewelven van een grot met in het midden helder licht blauw water! Wauw!

Het water is koud en volgens de gids is deze cenote wel 20 meter diep (niet zo diep voor een cenote). Lotte en Kev wagen een duikje en zwemmen alleen (we zijn er al om 9:00), heel sereen tussen de visjes in het straaltje zonlicht. Het lijkt bijna onwerkelijk.

Beide cenotes zijn de moeite waard! Dit is zo een bijzonder verschijnsel. Ik denk wel dat de ervaring maximaal is als je alleen bent. Kom dus vroeg, zodat je niet met 100 mensen uit een bus op weg naar Cancun in de cenote ligt.

Een kleurrijke stad: Valladodid

Na de verfrissende duik in de cenote rijden we naar de supermarkt en kopen we allerlei lekkere zoetigheden, croissants, appels en bananen voor onze roadtrip lunch. We rijden nog even een rondje door Valladolid, waar we uiteraard een stopje maken bij de plaatselijke speeltuin, voordat we onze reis vervolgen naar Bacalar!

We verlaten Yucatan en rijden Quintana Roo in. Bacalar ligt op ongeveer 3 uur rijden vanaf Valladolid. Gelukkig slapen de kids veel in de auto, van de 3 uur die we rijden slapen ze er zeker 2. Lekker rustig!
We rijden over goede wegen door talloze dorpjes en heel veel niets. Ook hier zijn de benzinestations dun bezaaid. Tank waar je kan, dan sta je nooit onverwacht langs de weg zonder benzine en zonder bereik met je telefoon.

Welkom in Bacalar!

Ons hotel in Bacalar heeft een perfecte ligging: in het dorp op 100 meter van het meer. Hotel Azul 36 heeft een heerlijke
Caraïbische vibe en een verkoelend zwembadje. We hebben een 2-persoonskamer geboekt met een groot kingsize bed en met een luchtbed voor de kids, die dat helemaal fantastisch vinden.

Na 3 uur rijden plonsen we lekker in het zwembad. Nadat de kids uitgeraasd zijn lopen we naar restaurant Playita. Wat een mooi plekje is dit! Groen heel veel groen, zelf een hele grote rubberboom die genoeg schaduw biedt, gezellige zithoekjes, schommelstoelen en bankjes, een grote pier het meer in, heerlijk eten en fenomenaal uitzicht!

Terwijl de kids elkaar doldraaien in de schommelstoelen genieten wij van een smaakvol diner en een fenomenaal uitzicht!

14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen: dag 7, een dagje lekker chillen!

We starten vandaag met een plons in het zwembad. De kids hebben Nederlandse vriendinnetjes gemaakt die in de middag weer verder reizen. Dus de ochtend brengen we door aan het zwembad, zodat de kids even lekker kunnen uitrazen. Nadat we het Nederlandse gezin uitgezwaaid hebben lopen we naar het Fort.

Fort San Felipe

We betalen ongeveer 15€ om het fort binnen te gaan, over een grote stenen brug lopen we richting indrukwekkende, oude kanonnen. Die doen het altijd goed bij de kinderen! Je kan een rondje lopen op het fort en het museum bekijken. Waar je leest over de heftige geschiedenis van Bacalar: piraten, Nederlandse ontdekkingsreizigers en oorlogen. In het museum kun je ook het skelet van een piraat zien “een echt dood skelet” aldus Lotte.

In de middag strijken we weer neer bij La Playita. We lopen de pier af en nemen een duik ik het heldere, turquoise water! Die kleur, ik kan er maar niet aan wennen, zo mooi!

Tussen het zwemmen door drinken we lekkere drankjes en genieten we van guacamole met tortilla chips, heerlijk een dag even “niksen” op vakantie, voor onze kids ook heel belangrijk!

Springkussens en pannenkoeken

’s Avonds is er op het plein bij het fort een “feestje” met allerlei leuke activiteiten voor de kids: schilderen, verschillende springkussens en lekkere hapjes. Voor 30 MXN springen de kids naar hartenlust een kwartier op het springkussen, voor nog eens 30 MXN eten ze een pannekoek met Nutella en voor nog eens 30 MXN eet Kev een lekkere hotdog en een burrito. “Streetfood”
de een durft het niet aan, de ander houdt ervan. Wij zijn “de ander” 😉

Helemaal voldaan en uitgeput vallen de kids razend snel in slaap en wij ook!

Wij boeken onze reizen vaak zelf. Maar je kan rondreizen naar Mexico ook bij een touroperator boeken. Local Hero’s brengt je direct in contact met lokale reisagenten. Die kunnen een “standaard” rondreis voor je boeken of een reis helemaal tailor made afstemmen op jouw wensen. En je hebt in het land , tijdens je reis, altijd een lokale reisagent die je kan helpen, die de taal spreekt en aan wie je vragen kan stellen als nodig: klinkt top toch!

Om dit artikel niet al te lang te laten worden, kan je week 2 van onze roadtrip door Mexico, met het vervolg van onze route in het volgende artikel lezen.

Vind je dit artikel "14 dagen op rondreis door Mexico met kleine kinderen: de perfecte route, things to do en heerlijke hotels!"leuk? Dan vind je deze artikelen waarschijnlijk ook leuk:

Dit artikel bevat affiliate links, dat betekent dat ik een kleine commissie krijg wanneer je door deze links te klikken uiteindelijk koopt of boekt. Uiteraard betaal jij niets extra. Daarnaast is de genoemde auto ter beschikking gesteld door AutoEurope

Volg ons op:

Advertentie:

Travel tips & tricks in je mail?

Boek nu je volgende vakantie: